Patroonheiligen en lepra in onze taal – de Lazaruskapel in Rumst

Pater Damiaan (1840-1889). Dat is de naam die we vooral in verband brengen met lepra. Maar er zijn meerdere heiligen gelinkt aan de ziekte. In de middeleeuwen waren dat eerder troostende figuren. Want lepra was toen ongeneeslijk. De belangrijkste: de heilig Lazarus en de heilige Magdalena.

Patroonheiligen van leprozen

Heilige Lazarus

De figuur van de heilige Lazarus lijkt een samensmelting te zijn van twee figuren uit de Bijbel.

  1. De bedelaar Lazarus die in een parabel wordt beschreven als bedekt met zweren en dus mogelijk zelf een leproos is (Lucas 16). Hij heeft veel geleden tijdens zijn leven en gaat daarom naar de hemel. In tegenstelling tot een rijke man die Lazarus zelfs niet zijn broodkorsten gunde en daarom naar de hel gaat.
  2. Een verhaal vertelt over Lazarus van Bethanië, broer van Martha en Maria. Die Lazarus staat op uit de dood door de tussenkomst van Jezus (Johannes 11).

Mogelijk boden die verhalen uit de Bijbel een troost aan leprozen, die tijdens hun leven veel zouden lijden, maar na de dood beloond zouden worden. Lazarus werd uiteindelijk de naamheilige van vele leprozerieën, die dan ook lazarijen genoemd werden. In de bronnen werd een leproos vaak ook een lazer genoemd.

Schilderij van patroonheilige Lazarus, bedekt met zweren, net als een leproos.
Lazarus overdekt met zweren op een Duits schilderij uit ca. 1400. Foto: Barnes Foundation.

Maria Magdalena

Naast Lazarus is Maria Magdalena een belangrijke patroonheilige van leprozen. Het gaat hier opnieuw om een Bijbels figuur, en wellicht zelfs een samensmelting van Bijbelse figuren. De associatie met lepra ontstond mogelijk doordat die Bijbelse figuren als zondaressen symbool stonden voor lichamelijke en morele reiniging. Bijvoorbeeld door de voeten van Christus te wassen. Daarnaast is een van de Bijbelse Mariafiguren de zus van Lazarus van Bethanië. Opmerkelijk is dat Maria Magdalena als patrones van leprozerieën enkel voorkomt in Engeland, Normandië en het toenmalige graafschap Vlaanderen, maar niet in Brabant of Holland. Leprozerieën gewijd aan Magdalena worden ook wel madelenen genoemd.  

Sint-Job

Buiten Magdalena en Lazarus, wordt Sint-Job soms gezien als patroon tegen melaatsheid. Hij is de patroonheilige tegen armoede, besmettelijke ziekten en zweren. Een aantal leprakapellen zijn aan hem gewijd. In het boek van Job in het Oude Testament wordt Job op de proef gesteld door verschillende tegenslagen, zoals volledig bedekt worden met zweren. Maar hij blijft trouw aan God, wat toont dat het geloof ondanks veel lijden de weg is naar een beter leven.

Heilige Elisabeth, Sint-Gillis, Sint-Leonard en apostel Bartolomeüs

Ook werd de heilige Elisabeth als patrones van de liefdadigheid, ziekenhuizen en bedelaars soms aangeroepen in een instelling voor leprozen. Enkele andere heiligen zijn Sint-Gillis/Sint-Egidius, die leprozen zou genezen door het omslaan van zijn mantel, Sint-Leonard, patroonheilige van gevangenen, en de apostel Bartolomeüs, tegen zenuw- en huidziektes. 

Het erfgoed van lepra... in onze taal! 

Het erfgoed van lepra is niet alleen zichtbaar in de overblijfselen van gebouwen en archiefbronnen. Want lepra heeft ook invloed gehad op onze taal! Zo wordt wel eens het woord ‘melaats’ gebruikt om iemand met lepra te beschrijven. Dat is een verbastering van het Franse 'malade' (ziek), dat op zijn beurt afkomstig is van het Latijnse ‘male habitus’ (in slechte toestand).

Ook de heilige Lazarus komt terug in enkele typische uitdrukkingen.

  • ‘Lazer op!’ betekent zoveel als ‘scheer je weg!’
  • Als we zeggen dat iemand ‘belazerd is’, is die persoon opgelicht, afgezet of zelfs gestoord. Iemand die aangetast is door de lazarusziekte lepra kan zich ook een beetje ‘gestoord’ gedragen.
  • Op koppermaandag mochten leprozen de stad in en die dag eindigde vaak in dronkenschap. Vandaar komt de uitdrukking ‘lazarus zijn’ of ‘zich lazarus drinken’, wat betekent dat iemand stomdronken is. Een andere theorie: een van de symptomen van de lazarusziekte is onvast op de voeten staan en struikelen.
  • 'Apelazarus werken' of 'apelazarus lachen' betekent heel hard werken of heel hard lachen.
  • Een ‘lazaret’ werd oorspronkelijk gebruikt voor een leprozerie. Nu verwijst het naar een veldhospitaal in het algemeen.
  • Het woord ‘klaploper’, dat vandaag nietsnut betekent, heeft ook haar oorsprong in het rijke erfgoed dat lepra achterliet. Een leproos had verplicht altijd een klepper bij. In de middeleeuwen werd die ook wel een klapspaen of klap genoemd. Leprozen gebruikten die om te bedelen, aangezien ze niet meer mochten werken. Zo ontstond de associatie tussen de klap en niets (kunnen) doen en kregen we in het Nederlands het woord klaploper!
  • Een klikspaan is dan weer iemand die ‘klikt’, dingen gaat doorvertellen, maar zou ook stammen van de klepper die de leproos bij zich moest dragen.

De termen melaats(heid), lepra, leproserie en leproos waren in het Vlaams van de middeleeuwen niet gebruikelijk. Men had het over lazarij of lazarus, over ziek, besiect, zieke lieden enzovoort. 

Casus: de Lazaruskapel in Rumst

De Lazaruskapel werd gebouwd in 1460 door Rumstenaar Pieter Vandercruysse, voormalig officier in het leger van Karel de Stoute. Nadat hij lepra opliep, mocht hij niet meer in de parochiekerk komen. Daarom bouwde hij zijn eigen kapel, waarrond zich vermoedelijk een kolonie van akkerzieken verzamelende. De huisjes tegenover de kapel zijn waarschijnlijk ook leprozenhuisjes. Zo groeide de plek rond de kapel uit tot een heus leprozendorp.

De leprozen zouden er een lazarustol hebben geheven aan schippers die over de Nete voeren, een manier om aan aalmoezen te komen. De kapel is gewijd aan de heilige Lazarus, een van de patroonheiligen van leprozen. Tijdens de doortocht van Gelderse troepen tussen 1579 en 1588 werd de kapel van Pieter Vandercruysse verwoest. Rond 1590 werd hij opnieuw gebouwd. De huidige kapel dateert grotendeels uit die periode, met enkele 20ste-eeuwse toevoegingen.

In de kapel bevindt zich een beeldje van de heilige Lazarus. Het dateert uit 1925, maar is een kopie van een ouder beeldje. De heilige houdt de kenmerkende attributen van een leproos vast en draagt de typische hoed en mantel. De klepper in zijn linkerhand was verplicht voor alle leprozen en moesten ze gebruiken om met lawaai hun komst aan te kondigen aan gezonde mensen. In de rechterhand heeft de heilige een bedelnap, die gebruikt werd door leprozen om aalmoezen te verzamelen. De straat in het Rumstse gehucht Lazernij, waarin de kapel zich bevindt, heet vandaag nog steeds de Lazarusstraat.

Foto van het beeld van de heilige Lazarus. Hij heeft een hoed op en mantel aan. En een hond aan de leiband. Op zijn voetstuk staat: "H. Lazarus".
Beeldje van de heilige Lazarus met leprozenklepper en bedelnap in de Lazaruskapel van Rumst. Foto: Wikimedia.

Wat is er vandaag nog te zien? 

De huidige kapel stampt nog grotendeels uit de jaren 1590. Ook de lange rij huisjes tegenover de kapel gaat waarschijnlijk op die tijd terug. Je loopt er dus echt in de voetsporen van de leprozen. Op 15 augustus wordt jaarlijks nog ter bedevaart gegaan om de gunsten van Sint-Lazarus af te smeken ter bescherming van huidziekten. Die traditie zou stammen uit de tijd van Pieter Vandercruysse, toen de leprozen van het Graafschrap Brabant op de zondag voor Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart samenkwamen aan de kapel, als lid van het ‘broederschap’ of ‘confrérie’ van leprozen. 

Foto van Lazaruskapel in Rumst

Lazaruskapel van Rumst. Foto: Wikimedia. 

  • Referenties

    • Devriese, Luc. “‘Zieke lieden’ overal buiten de stadspoorten: Deel 1. Ghendtsche toestanden.” Ghendtsche Tydinghen 41, nr. 3 (2012): 199-209. 
    • Gemeente Rumst. “Lazaruskapel”. https://www.rumst.be/lazaruskapel  
    • Inventaris Onroerend Erfgoed. “Kapel van de Heilige Lazarus en lazaretten.” https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/14001   
    • Inventaris Onroerend Erfgoed. “Sint-Elisabethkapel.” https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/52558  
    • Larbouillat, Jacques. “Akkerzieken in de Zwinstreek”, Rond de Poldertorens 1 (1988) 1-14. (Klik hier voor het artikel.)  
    • Persoons, Ernest, De Keyzer, Walter en Van der Eycken, Michel. Lepra in de Nederlanden (12de – 18de eeuw). Brussel: Algemeen Rijksarchief, 1989.  
    • Van den Bril, Paul. “Het melaatsendorp en de lazernijkapel te Rumst.” 1956. https://tenboome.be/het-melaatsendorp-en-de-lazernijkapel-te-rumst-document-van-1956  
    • Vanhemelryck, Fernand. Marginalen in de geschiedenis. Leuven: Davidsfonds, 2004.  
    • Vanhoutte, Sofie, Tomas Bradt, Tomas en Vandenbulck, Jenny. “Beziect ende besmet metten lazers Lepra en leprozerieën in het middeleeuwse graafschap Vlaanderen: nieuwe onderzoeksperspectieven door opgravingen in Ieper.” Tijd-Schrift 11, nr. 1 (2021): 6-23.  
    • Viaene, Antoon. Leprozen en leprozerijen in het oude graafschap Vlaanderen. Brugge: Gidsenbond, 1962. (Klik hier voor de online versie.) 

Ontdek via de kaart de andere locaties en hoofdstukken over lepra in Vlaanderen!

Het project en DNA als informatiebron – opgravingen in Ieper

Info

Het project en DNA als informatiebron – opgravingen in Ieper

Dit hoofdstuk vertelt meer over hoe het project 'Besiect ende besmet - Luid geratel' tot stand is gekomen. Na opgravingen in Sint-Jan, Ieper, werden overblijfselen van een middeleeuwse leprozerie blootgelegd. Een onderzoeksproject zal het DNA van de gevonden skeletten bestuderen om meer te weten te komen over lepra in Vlaanderen tijdens de middeleeuwen.  

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Het project en DNA als informatiebron – opgravingen in Ieper.

De ‘schouw’ in een leprozerie – op visitatie in de Magdalenaleprozerie van Brugge

Info

De ‘schouw’ in een leprozerie – op visitatie in de Magdalenaleprozerie van Brugge

Bij een vermoeden van lepra moest je een medisch onderzoek ondergaan in de hoofdleprozerie van het gebied waarin je woonde. Op basis van uiterlijke kenmerken, zoals verminkte ledenmaten, werd de diagnose van lepra al dan niet toegekend. Kom meer te weten over hoe het onderzoek in zijn werk ging en wat de Magdalenaleprozerie van Brugge hier mee te maken heeft. 

Ontdekt het volledige hoofdstuk hier: De ‘schouw’ in een leprozerie – op visitatie in de Magdalenaleprozerie van Brugge.

Het reilen en zeilen in een leprozerie – de Kortrijkse Magdalenaleprozerie

Info

Het reilen en zeilen in een leprozerie – de Kortrijkse Magdalenaleprozerie

Het leven in een leprozerie spreekt tot de verbeelding. Hoe een leprozerie er precies uitzag kan door oude kaarten en overgebleven erfgoed gereconstrueerd worden, bijvoorbeeld voor de Magdalenaleprozerie en -kapel in Kortrijk. Ook de statuten van een leprozerie geven meer inkijk over welke regels een leproos mocht volgen.

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Het reilen en zeilen in een leprozerie – de Kortrijkse Magdalenaleprozerie.

Akkerzieken – Museum Mayer van den Bergh en de link met Bruegel

Info

Akkerzieken – Museum Mayer van den Bergh en de link met Bruegel

Wanneer je als minder gegoede burger lepra kreeg, was het leven in een leprozerie vaak te duur. Gewone dorpelingen leefden daarom als akkerzieke op het platteland, buiten de stad. Zij leefden er in hutjes en verwierven als leproos het recht om te bedelen. Hoe dat er precies uitzag, wordt verhelderd in een schilderij van Bruegel in het Museum Mayer van den Bergh.

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Akkerzieken – Museum Mayer van den Bergh en de link met Bruegel.

Afzondering en quarantaine – het Gentse Rijke Gasthuis

Info

Afzondering en quarantaine – het Gentse Rijke Gasthuis

Na een diagnose van lepra veranderde het leven van een leproos volledig. De quarantaine- en afzonderingsmaatregelen waren drastisch én men moest zich fysiek uit de stad terugtrekken in een akkerziekenkolonie of een leprozerie. De ‘Rijke Gasthuis’-leprozerie van Gent bevond zich daarom ook aan de andere kant van de Leie. 

Ontdekt het volledige hoofdstuk hier: Afzondering en quarantaine – het Gentse Rijke Gasthuis.

De geschiedenis van lepra – De Antwerpse ‘Terzieken’-leprozerie

Info

De geschiedenis van lepra – De Antwerpse ‘Terzieken’-leprozerie

De ‘Terzieken’-leprozerie schetst een context van enkele eeuwen lepra in de stad Antwerpen. Lepra is een eeuwenoude, wereldwijde ziekte. In de 16de en 17de eeuw verdwijnt ze door niet al te duidelijke factoren uit onze regio.

Ontdekt het volledige hoofdstuk hier: De geschiedenis van lepra – De Antwerpse ‘Terzieken’-leprozerie.

Patroonheiligen en lepra in onze taal – de Lazaruskapel in Rumst

Info

Patroonheiligen en lepra in onze taal – de Lazaruskapel in Rumst

Het valt op dat veel leprozerieën of kapellen voor leprozen een link naar Magdalena of Lazarus bevatten, onder andere de Lazaruskapel in Rumst. Ook onze taal kent enkele invloeden van lepra, bijvoorbeeld ‘klaploper’ of ‘belazeren’. Wat de wortels van deze verwijzingen zijn en wat ze precies betekenen, wordt duidelijk gemaakt in dit hoofdstuk. 

Ontdek hier het volledige hoofdstuk: Patroonheiligen en lepra in onze taal – de Lazaruskapel in Rumst

Dood voor de wereld, levend voor God – de parochiekerk van Zoutleeuw

Info

Dood voor de wereld, levend voor God – de parochiekerk van Zoutleeuw

Na de diagnose moest een leproos afscheid nemen van de samenleving. Als afscheidsritueel werd soms een heuse begrafenismis gedaan, waarbij de leproos vanaf dan “dood voor de wereld, maar leven voor God” zou zijn en enkele leefregels te horen kreeg. In Zoutleeuw bevinden zich nog enkele sporen van de leprozerie die er ooit stond. 

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Dood voor de wereld, levend voor God – de parochiekerk van Zoutleeuw.

De attributen en kledij van een leproos – het Gasthuismuseum in Geel

Info

De attributen en kledij van een leproos – het Gasthuismuseum in Geel

Een leproos kreeg enkele attributen die die te allen tijde bij zich moest dragen, zoals een klepper of ratel. Ook aan de kledij kon je afleiden dat iemand besmet was, bijvoorbeeld door een specifieke hoed of mantel. Het Gasthuismuseum in Geel geeft hier meer context aan.

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: De attributen en kledij van een leproos – het Gasthuismuseum in Geel.

Leprozenoptocht en bijgeloof – het Bruegelmuseum te Peer

Info

Leprozenoptocht en bijgeloof – het Bruegelmuseum te Peer

Op sommige dagen mochten de leprozen naar de stad, bijvoorbeeld om om aalmoezen te vragen. Vermomd tussen de volkse figuren op een schilderij, schildert Bruegel ook zo’n leprozenoptocht. Dit hoofdstuk vertelt ook meer over het bestaande bijgeloof rond lepra, een ziekte met enorm veel mythevorming.

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Leprozenoptocht en bijgeloof – het Bruegelmuseum te Peer.

Leprozen op het galgenveld – Het Galgenbergbosje te Sint-Andries, Brugge

Info

Leprozen op het galgenveld – Het Galgenbergbosje te Sint-Andries, Brugge

Leprozen kregen in sommige steden de bijzondere positie om de galg te bewaken. Ze dienden als afschrikmiddel zodat de gehangen misdadigers niet gestolen werden. In Sint-Andries bij Brugge was het galgenveld gelegen naast een akkerziekenkolonie.

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Leprozen op het galgenveld – het Galgenbergbosje te Sint-Andries, Brugge.

De behandeling van lepra vroeger en nu – Dr. Hemerijckx uit Ninove

Info

De behandeling van lepra vroeger en nu – Dr. Hemerijckx uit Ninove

De behandeling van lepra ziet er vandaag volledig anders uit dan in de middeleeuwen. Een pionier om de behandeling te veranderen was Frans Hemerijckx, een Belgische dokter uit Ninove. Tijdens de jaren 1930 en 1940 rolt hij het ‘klinieken onder de bomen’-principe uit in onder andere Congo en India. 

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: De behandeling van lepra vroeger en nu – Dr. Hemerijckx uit Ninove.

De opoffering van Zuster Lambertine – klooster in Gijzegem

Info

De opoffering van Zuster Lambertine – klooster in Gijzegem

In Gijzegem bij Aalst staat tot op vandaag het klooster van de zusters van Sint-Vincentius a Paulo. In 1896 vertrok daar een groepje zusters naar São Paulo in Brazilië. Een van hen was Zuster Lambertine, die zich levenslang inzette voor de zorg voor kinderen met lepra. Dit hoofdstuk schetst het vaak vergeten maar bewonderenswaardige verhaal van Zuster Lambertine. 

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: De opoffering van Zuster Lambertine – klooster in Gijzegem.

Het mysterie en sociaal stigma rond lepra – een eerbetoon aan Pater Damiaan in het Damiaanmuseum in Tremelo

Info

Het mysterie en sociaal stigma rond lepra – een eerbetoon aan Pater Damiaan in het Damiaanmuseum in Tremelo

Lepra kent een enorm sociaal stigma en mysterie. Dit hoofdstuk probeert daar duidelijkheid in te scheppen: hoe wordt de ziekte doorgegeven? Waarom ontwikkelen sommige mensen de ziekte en andere niet? Op Molokai kreeg Pater Damiaan ook te maken met het sociale stigma rond lepra, al probeerde hij dat wel te doorbreken.  

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Het mysterie en sociaal stigma rond lepra – een eerbetoon aan Pater Damiaan in het Damiaanmuseum in Tremelo.

Pater Damiaan op Molokai en lepra in de rest van de wereld – de Sint-Antoniuskapel in Leuven

Info

Pater Damiaan op Molokai en lepra in de rest van de wereld – de Sint-Antoniuskapel in Leuven

Hoewel lepra in België in de 17de eeuw verdween, trokken vele missionarissen in de eeuwen erna naar het buitenland om er leprozen te verzorgen. Het leven van Pater Damiaan op Molokai kan ons veel leren over de situatie in middeleeuwse leprozerieën. In de Sint-Antoniuskapel in Leuven worden zijn resten bewaard.

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Pater Damiaan op Molokai en lepra in de rest van de wereld – de Sint-Antoniuskapel in Leuven.

Herbestemming en continuïteit van leprozerieën – Terbank in Heverlee

Info

Herbestemming en continuïteit van leprozerieën – Terbank in Heverlee

Nadat lepra in onze contreien verdween, transformeerden de leprozerieën in Vlaanderen zich op verschillende manieren. Sommigen worden afgebroken, maar anderen overleven als zorginstellingen of kloosters. Terbank in Leuven is hier een sprekend voorbeeld van.  

Ontdek het volledige hoofdstuk hier: Herbestemming en continuïteit van leprozerieën – Terbank in Heverlee.

Leprozerie Siekeren – Sint-Truiden

Weetje

Leprozerie Siekeren – Sint-Truiden

Op deze plaats stond ooit de leprozerie van Sint-Truiden. Haar aanwezigheid heeft geen materiële sporen achtergelaten, maar is wel nog merkbaar in de straatnaam 'Ziekerenweg' en het feit dat zich hier vandaag nog altijd een zorginstelling bevindt. De leprozerie was gelegen aan de Maria-Magdalenakerk. Ze wordt voor het eerst vermeld in 1191 en tot de tweede helft van de 17de eeuw zouden er leprozen gewoond hebben. 

Sint-Elisabethkapel – Meerhout

Weetje

Sint-Elisabethkapel – Meerhout

Deze kapel in Meerhout zou volgens de volksoverlevering ontstaan zijn als kapel van een leprozerie, waar leprozen konden bidden. Net zoals aangehaald wordt in het hoofdstuk over patroonheiligen, is de kapel gewijd aan de heilige Elisabeth. Na het verdwijnen van lepra in Vlaanderen groeide de kapel uit tot een bedevaartsoord tegen de pest. 

Afbeelding: de Sint-Elisabethkapel in Meerhout. Bron: Pascal Van Acker ter beschikking gesteld door Agentschap Onroerend Erfgoed. 

Dambruggestraat - Antwerpen

Weetje

Dambruggestraat - Antwerpen

Op deze locatie bevond zich in de middeleeuwen de tweede leprozerie van Antwerpen, naast Terzieken in het zuiden van de stad. Deze leprozerie werd Dambrugge genoemd. De leprozenkolonie bestond uit aparte huisjes voor de leprozen rond een centrale kapel en was gewijd aan Sint-Job. Vandaag is er, buiten de straatnaam, geen erfgoed van de leprozerie bewaard gebleven.

Zieklien en Maalte, een gehucht in Gent

Weetje

Zieklien en Maalte, een gehucht in Gent

Aan de rand van Gent tussen Sint-Pieters-Aaigem en Sint-Pieters-Aalst, bevindt zich het gehucht Maalte. In enkele plaatsnamen zoals Maaltebruggestraat, Maaltekouter en Maaltebruggepark leeft deze benaming nog voort. Maalte is afgeleid van ‘maleta’ en betekent iets dat ‘ziek’ is, naar het Franse ‘malade’. De link met melaatsheid is dus niet ver weg. Naar verluidt zou Maalte een besmettingshaard van melaatsheid geweest zijn.  

In dit gehucht verwijst de straatnaam Zieklien vermoedelijk naar een groep akkerzieken die hier op het platteland buiten de stad woonden. De straatnaam is daarbij een verbastering van 'Zieke Lieden', een term die vaak naar mensen met lepra verwees in de middeleeuwen. Lees meer over het gehucht in dit artikel van Suzanne Janssens.

Sint-Antoniusleprozerie – Tongeren

Weetje

Sint-Antoniusleprozerie – Tongeren

Op deze plaats bevond zich sinds de twaalfde eeuw de Sint-Antoniusleprozerie, waar rijkere inwoners van Tongeren met lepra afgescheiden leefden van de samenleving. De leprozerie werd, met uitzondering van de kapel, afgebroken in de achttiende eeuw. De kapel werd helaas gebombardeerd tijdens de Tweede Wereldoorlog en verwoest. Bij opgravingen rond het station van Tongeren werden wel overblijfselen van de kapel aangetroffen onder de parking. De kapel maakte destijds deel uit van een geheel met een klooster en leprozenhuisjes rond een binnenkoer. 

Leprozerie Terzieken in de Willem Lepelstraat - Antwerpen

Weetje

Leprozerie Terzieken in de Willem Lepelstraat - Antwerpen

In 1662 verhuisde de Antwerpse Terziekenleprozerie, die tot dan buiten de stadsmuren gelegen was (in het huidige Harmoniepark), naar deze locatie in de Willem Lepelstraat. Lepra was dan al aan het verdwijnen uit onze contreien en de leprozerie op deze nieuwe locatie diende dus vooral als klooster voor de zusters. Ter hoogte van nr. 34 is nog een muur van de kapel van dit klooster te zien. 

Sint-Niklaaskerk – Hemiksem

Weetje

Sint-Niklaaskerk – Hemiksem

In deze parochiekerk bevindt zich een schilderij uit de zestiende eeuw met de naam "De dankbare melaatse" toegeschreven aan Otto Venius.

Afbeelding: de Sint-Niklaaskerk en schilderij in Hemiksem. Bron: Wikimedia.

Sint-Martinuskerk – Edelare (Oudenaarde)

Weetje

Sint-Martinuskerk – Edelare (Oudenaarde)

Het gehucht Edelare bevindt zich buiten de zogenoemde Bergpoort van de stad Oudenaarde, in de wijk ‘Ballien’ of ‘Ter Baillen’. De lazarij werd eind 12de eeuw gesticht en bleef bestaan tot begin 17de eeuw. In de buurt van de Sint-Martinuskerk, die deels stamt uit de elfde eeuw, bevond zich in de middeleeuwen de stedelijke leprozerie van Oudenaarde, waar meer gegoede burgers met lepra afgescheiden van de samenleving leefden. In de bronnen over deze leprozerie wordt vermeld dat de pastoor van de parochiekerk van Edelare het afscheidsritueel, waarbij de leproos uit de samenleving verstoten werd, uitvoerde. Wanneer een leproos kwam te overlijden, werd hij of zij begraven op het kerkhof bij de Sint-Martinuskerk in Edelare. Vanaf 1580 gaat het slecht met de leprozerie. Het complex brandt af en tot 1617 kan gesteld worden dat er geen leprozen meer aanwezig waren in de leprozerie van Oudenaarde. Door het gebrek aan inkomsten verdwijnt de lazarij bijna. 

In de stad Oudenaarde is verder ook een straat ‘Lazerije’. Het verband met de stedelijke leprozerie in Edelare is niet duidelijk, maar mogelijk is deze straatnaam wel een overblijfsel van lepra in de stad.

Kaart: Algemeen Rijksarchief Brussel, Familie d’Arenberg, Kaarten en plannen, 2574. Bewerking kaart: Gabriël Redant in het Land van Aalst, Jaargang LXXI, 2019, Nummer 1.

Lazarijstraat – Diest

Weetje

Lazarijstraat – Diest

In dit gebied was waarschijnlijk de leprozerie van Diest gelegen, waar rijkere leprozen afgescheiden van de samenleving leefden. De Lazarijberg en Lazarijstraat zijn nog overgebleven sporen van de ondertussen verdwenen leprozerie. Omdat leprozerieën vaak gewijd waren aan de heilige Lazarus, werden ze ook wel lazarijen genoemd. De leprozerie van Dienst bestond al vóór 1281 en was gelegen op de Lazarijberg, ver buiten het stadscentrum, en was volledig ommuurd. Er was onder andere een kapel, een leprozenhuis, een kerkhof, een stal en enkele kleinere lazarijhuisjes voor leprozen. 

Ziekeliedenstraat – Mechelen

Weetje

Ziekeliedenstraat – Mechelen

Op deze plaats bevond zich tussen de twaalfde en zeventiende eeuw de Ziekeliedenleprozerie, waar meer gegoede Mechelaars met lepra afgescheiden van de samenleving leefden. Rond 1190 werd de instelling opgericht buiten de stad, aan de Overste of Brusselse Poort. Aan het einde van de 16de eeuw verhuisde het klooster naar deze plaats binnen de oude stad. De naam van de leprozerie is bewaard gebleven in de straatnaam Ziekeliedenstraat.

Afbeelding: Ziekeliedenleprozerie te Mechelen. Opschrift 'De Siekelieden buyten Mechelen op eene schildery van de XVI eeuw nageteekend (in linkerbovenhoek). Bron: Regionale beeldbank Mechelen.

Kapel van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Steen – Tienen

Weetje

Kapel van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Steen – Tienen

In Tienen waren er twee leprozerieën: de leprozerie van Danebroeck voor vrouwen, en de leprozerie voor mannen die tegen de kapel van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Steen stond (ook bekend als de kapel van Sint-Maurus of Sint-Moor in Grimde, Tienen). Deze bevond zich buiten de stadsmuren én aan een drukke baan, namelijk de oude Romeinse heirbaan ‘Via Belgica’. De kapel is nog steeds te bezoeken en dient bovendien als bedevaartsoord. De kapel werd gebouwd rond 1331. De leprozerie die aan de kapel gebouwd was, werd ook aangeduid als ‘Sieckerlieden'. Zoals je kan zien op de foto, was de kapel via een brugje verbonden met een kluizenaarswoning.

Afbeelding: Kapel van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Steen te Tienen. Bron: Kris Vandevorst.

Lazarijstraat – Dendermonde

Weetje

Lazarijstraat – Dendermonde

De stedelijke leprozerie van Dendermonde bevond zich buiten de stad langs de kant van de Brusselse poort. De eerste vermelding is in een schenking van rente in 1268 en enkele jaren later wordt naar de leprozerie verwezen als ‘domus leprosorum iuxta Tenremondam’. Tot de 17de eeuw zou de leprozerie in Dendermonde in gebruik zijn geweest. Vandaag blijft enkel de straatnaam Lazarijstraat nog over als herinnering aan lepra in de stad.

Ziekelingenstraat – Leuven

Weetje

Ziekelingenstraat – Leuven

De Ziekelingenstraat en de buurt Ziekelingen in Korbeek-Lo danken hun naam aan de ‘Capelle der Sieckelide’ die er ooit stond. De kapel werd ook de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Groeninghe genoemd, naar een pachthof dat in de buurt lag. De zieken die in het ziekenliedenhuis verbleven waren vooral leprozen, maar ook patiënten van andere ziekten. De kapel zou er zeker van het einde van de 13de eeuw tot begin 1700 gestaan hebben, met enkele vernielingen tussendoor. De kapel stond waar de Ziekelingenstraat uitkomt op de Oudebaan. Dat ontdekte men eind 1953, toen de skeletten van een groep volwassen mensen bovengehaald werden tijdens de bouw van een nieuwe woning. Meer info over de Leuvense buurt vind je in de publicatie ‘Straathistories Ziekelingenstraat en Omgeving’ .  

Sint-Janskapel – Herentals

Weetje

Sint-Janskapel – Herentals

In Herentals stond lang de Sint-Janskapel, maar door verwaarlozing staat de kapel er vandaag niet meer. In de buurt van de kapel bevond zich een kolonie van akkerzieken waar leprozen mogelijks in hutten leefden. De kapel van de leprozerie was gewijd aan Sint-Jan, vandaar dat de kapel ook wel Sint-Jans Godshuis of Sint-Jan-ter-Lazarijen genoemd werd. Dichtbij waar de Sint-Janskapel zou gestaan hebben, bevindt zich vandaag de Sint-Jan de Doperkerk.

Afbeelding: bedevaartvaantje van Sint-Jan in Herentals. Onderaan het opschrift "Verblijt v alle met Herentals, in uwen noot, om d'oprichten der Cappelle van Sint Ian, Ter lazarijen, want dien Propheet seer groot, En Christi voorlooper, Godt niet weygeren can". Bron: Musea Brugge.

Welk verhaal heeft jouw familie te vertellen?

Ga op zoek naar jouw familiegeschiedenis aan de hand van ons stappenplan
en ontdek de spannende verhalen van jouw voorouders.

Download hier onze toolkit!